تفاوت تلویزیون صفحه نمایش full hd و 4k

تلویزیون

تفاوت تلویزیون صفحه نمایش full hd و 4k

تفاوت تلویزیون صفحه نمایش full hd و 4k؟ در این مقاله قصد داریم به جواب این سوال برسیم که کیفیت صفحه نمایش ها چقدر با یکدیگر متفاوت است و چرا میان این دو انقدر تفاوت قیمت وجود دارد. با فروشگاه اینترنتی بنه بان همراه باشید. یکی از اولین چیزهایی که هنگام خرید تلویزیون مشاهده می کنید وضوح آن است. اغلب رزولوشن را دقیقاً روی جعبه یا حتی در نام مدل می بینید. تلویزیون های 4k در اواسط دهه 2010 شروع به تسلط بر بازار تلویزیون کردند و به زودی از 1080p به عنوان رایج ترین وضوح موجود در تلویزیون ها استفاده کردند. تقریباً همه تلویزیون‌های تولیدکنندگان بزرگ دارای وضوح 4k هستند و در واقع یافتن تلویزیون‌های 1080p در حال حاضر دشوار است، اما دقیقاً تفاوت بین هر کدام چیست؟ این مقاله به تفاوت‌های بین تلویزیون‌های 4k و 1080p و تأثیر آنها بر تجربه تماشای شما می‌پردازد.

4k و 1080p به وضوح نمایشگر اشاره دارد. یک تلویزیون 1080p دارای 1920 پیکسل افقی و 1080 پیکسل عمودی است، در حالی که یک تلویزیون 4k دارای 3840 پیکسل افقی و 2160 پیکسل عمودی است. ممکن است گیج کننده باشد زیرا 1080p به تعداد پیکسل های عمودی (1080) اشاره دارد، اما 4k به تعداد پیکسل های افقی (3840) اشاره دارد. بنابراین در حالی که این نام باعث می شود به نظر برسد که یک صفحه نمایش 4k چهار برابر تعداد پیکسل های عمودی دارد، در واقع میزان پیکسل های عمودی و افقی در یک صفحه نمایش 4k هر کدام دو برابر یک صفحه نمایش 1080p است. با این حال، این بدان معناست که به طور کلی، یک تلویزیون 4k نیز چهار برابر یک تلویزیون 1080p پیکسل دارد که در جدول زیر مشاهده می کنید. نام‌های بازاریابی مختلفی برای هر کدام وجود دارد، اما داشتن یک تلویزیون 4k لزوماً به این معنی نیست که بهتر از یک تلویزیون 1080p است. عوامل مختلفی بر کیفیت تصویر تأثیر می گذارد. وضوح بالاتر به این معنی است که از محتوای بیشتری پشتیبانی می کند و تصاویر واضح تری ارائه می دهد. در زیر می توانید برخی از تفاوت های بین 4k و 1080p را مشاهده کنید. همچنین می توانید در مورد رزولوشن اینجا بخوانید.

از آنجایی که تلویزیون‌های 4k معمول هستند، یافتن محتوای 4k بومی نیز در اکثر برنامه‌های پخش جریانی مانند Netflix، Disney+، و Amazon Prime Video آسان است. منابع ویدئویی فیزیکی، مانند پخش‌کننده‌های Blu-ray و کنسول‌های بازی، شروع به پشتیبانی از رزولوشن 4k نیز کرده‌اند، اما برای مدت طولانی به 1080p محدود شده بودند. دیسک‌های Blu-ray معمولی 1080p هستند و در حال حاضر دیسک‌های Blu-ray 4k Ultra HD نیز وجود دارد، اما این یک فرمت کاملاً جدید است و شما را ملزم می‌کند پخش‌کننده Blu-ray خود را ارتقا دهید و دیسک‌های جدید 4k Ultra HD Blu-ray خریداری کنید. Xbox One و PS4 اصلی به 1080p محدود شدند و سپس PS4 Pro و Xbox One X/S و به دنبال آن PS5 و Xbox Series X هر کدام با پشتیبانی 4k منتشر شدند. پیدا کردن تلویزیون‌های 1080p در دهه 2020 سخت‌تر می‌شود و معمولاً به مدل‌های کوچک و ابتدایی محدود می‌شوند. اگر فضای محدودی دارید و به یک تلویزیون کوچک نیاز دارید، احتمالاً باید یک مدل 1080p تهیه کنید، زیرا تلویزیون های 4k معمولاً در اندازه های بزرگتر موجود هستند.

 

دو عکس بالا یک تصویر یکسان را در وضوح های مختلف بومی نشان می دهند، به این معنی که وضوح تصویر و وضوح تلویزیون دقیقاً یکسان هستند. عکس اول یک تصویر 4k است که در Hisense H9G نمایش داده می شود و عکس دوم یک تصویر 1080p است که در TCL 3 Series 2019 نمایش داده می شود. تصویر 4k نرم تر است و جزئیات بیشتری نسبت به تصویر 1080p دارد. با دقت نگاه کنید و خواهید دید که لبه های اطراف اشیاء در تصویر 1080p کمی تارتر هستند و متن در تلویزیون 4k واضح تر به نظر می رسد. تفاوت این است که تعداد پیکسل بالاتر یک صفحه نمایش 4k امکان نمایش طبیعی تری از تصویر را با جزئیات بیشتر در تصویر فراهم می کند. با این حال، تشخیص تفاوت هنگام مشاهده از راه دور بسیار سخت است و جهش کیفیت از HD معمولی که 720p است، به 4k قابل توجه نیست. برنده: 4k

 

 

4k vs full hd1080p vs 4k resolution

4K UHD DIFFERENCE 800x445 1

 

 

 

 

HDR چیست

HDR که مخفف عبارت High Dynamic Range است، تقریباً همزمان با تلویزیون های 4k محبوبیت بیشتری پیدا کرد. در حالی که اغلب با هم به بازار عرضه می شود، هیچ ربطی به وضوح ندارد و در واقع به رنگ ها و درخشندگی اشاره دارد. این به سازندگان محتوا اجازه می دهد تا از طیف گسترده تری از رنگ ها و سطوح درخشندگی استفاده کنند. این به بهبود کیفیت تصویر کمک می کند و رنگ های غنی تر و زنده تر تولید می کند. فرمت‌های HDR مختلفی وجود دارد، و ممکن است برخی از شرکت‌ها ببینید که 4k HDR را تبلیغ می‌کنند، اما فقط به این دلیل که تلویزیون از آن پشتیبانی می‌کند به این معنا نیست که HDR خوب به نظر می‌رسد. با این حال، اکثر تلویزیون‌های 1080p حتی از HDR پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین اگر می‌خواهید محتوای HDR مورد علاقه خود را تماشا کنید، از تلویزیون 4k استفاده کنید. در اینجا می توانید درباره HDR اطلاعات بیشتری کسب کنید.

محتوای 4k بومی بسیار محبوب است، به‌ویژه در برنامه‌های پخش جریانی، اما برخی از مواردی که تماشا می‌کنید ممکن است همچنان محتوایی با وضوح پایین‌تر و ارتقا یافته به UHD باشند، که با 4k اصلی متفاوت به نظر می‌رسند. برای ارائه مواد با وضوح کمتر در تلویزیون 4k، تلویزیون باید فرآیندی به نام افزایش مقیاس را انجام دهد. این فرآیند تعداد پیکسل‌های یک تصویر با وضوح پایین‌تر را افزایش می‌دهد و به تصویری که برای صفحه‌ای با پیکسل‌های کمتر طراحی شده است، اجازه می‌دهد تا با صفحه‌نمایش با تعداد پیکسل‌های بیشتر مطابقت داشته باشد. با این حال، جزئیات تصویر را افزایش نمی دهد زیرا سیگنال دارای همان مقدار اطلاعات است. در بالا می توانید تفاوت بین رزولوشن 1080p در 4k Hisense و در 1080p TCL را مشاهده کنید. به طور کلی، این دو تصویر بسیار شبیه به هم هستند. جزئیات بیشتری در تصویر ارتقا یافته از آنچه در تصویر اصلی 1080p مشاهده می کنید وجود ندارد، بنابراین اینکه بهتر به نظر می رسد یا نه کاملا ذهنی است. برخی از تلویزیون های 4k وجود دارند که در ارتقاء 1080p مشکل دارند، اما به ندرت اتفاق می افتد. این بدان معنا نیست که 4k ذاتاً برای تماشای محتوای 1080p بدتر است زیرا اکثر تلویزیون‌ها این مشکل را ندارند، اما مهم است که قبل از خرید مطمئن شوید مدلی که می‌خرید هیچ مشکلی با این موضوع نداشته باشد. . برنده: قرعه کشی

InShot 20230130 160509950

نتیجه گیری:

 

در مقاله بالا تفاوت تلویزیون صفحه نمایش full hd و 4k را به شما گفتیم. قطعا تفاوت میان این دو کیفیت به وضوح به چشم می‌آید و صفحه نمایش 4k ارزش خرید بسیار بالایی دارد. پیشنهاد می‌کنم در صورت داشتن بودجه حتما تلویزیونی بخرید که صفحه نمایش ultra hd داشته باشد.

 

 

 

sadragh07
ارسال دیدگاه